Blog

De beste dag om te beginnen is vandaag

LinkedIn is voor veel mensen dé plek waar je je nieuwe baan of klanten vindt, of dat nu via je online netwerk gaat of via de vele vacatures en aanvragen die werkgevers er plaatsen. Ben je nog niet zo actief op LinkedIn? De beste dag om te beginnen is vandaag! Ook als je op dit moment geen ander werk zoekt trouwens.

Als je een beetje lijkt op de meeste van mijn klanten denk je nu “getver, ik heb toch helemaal geen tijd (en zin) om de hele dag op LinkedIn rond te hangen”. Maar wat als ik je vertel dat je in 5 minuten per dag al heel veel waarde kunt brengen en halen uit LinkedIn?

Jouw Wending loopbaancoach Wendy van Wijngaarden Utrecht sollicitatietips solliciteren

Vind in 5 minuten per dag je volgende baan op LinkedIn

Door jezelf hele duidelijke taken te geven en maar 5 minuten per dag in je agenda te plannen voorkom je dat je doelloos gaat scrollen door je timeline – de grote valkuil van social media. Reserveer dus vanaf nu elke dag 5 minuten in je agenda om het maximale uit LinkedIn te halen en zie wat het je oplevert!

Z

MAANDAG: Breid je netwerk uit

Z

DINSDAG: Vraag een aanbeveling

Z

WOENSDAG: Reageer op anderen

Z

DONDERDAG: Plaats een bericht

Z

VRIJDAG: Update je profiel

Waarom je vandaag moet beginnen met actief zijn op LinkedIn

Sterker nog, LinkedIn is echt een plek waar je voor de langere termijn in investeert. Het duurt nou eenmaal even voordat je je draai hebt gevonden en het algoritme je onder de aandacht brengt bij je netwerk.

Maar het werkt wel.

Dus zit je nu nog prima op je plek in je werk, maar sta je er wel voor open om te worden benaderd voor een interessante volgende stap? Of verwacht je in de komende 12 maanden op zoek te gaan naar ander werk of heb je plannen om te starten met ondernemen? LinkedIn kan je bij al die stappen helpen, als jij nu begint om er 5 minuten per dag aan te besteden.

Dit leverde LinkedIn me op toen ik een andere baan zocht

Een paar jaar geleden was ik aan het rondkijken naar ander werk. Daarom stuurde ik wat LinkedIn-connecties waarvan ik weet dat ze me konden en wilden helpen een berichtje om te vertellen wat voor baan ik zocht.

Binnen no time had ik allerlei sollicitatiegesprekken zonder maar één sollicitatie te hoeven versturen!

Consequent = betrouwbaar

Ik hoop dat ik hiermee wel duidelijk heb gemaakt wat LinkedIn je kan opleveren, of je nou in loondienst werkt of ondernemer bent. En het mooie is dat dit je helemaal niet veel tijd hoeft te kosten!

Consequent een paar minuten per dag aan LinkedIn besteden heeft veel meer impact dan 3 uur lang bezig zijn tegen de tijd dat je actief op zoek gaat naar ander werk.

Door regelmatig gebruik te maken van het platform gaan je connecties daaraan wennen en kom je betrouwbaarder over. Bovendien beloont het algoritme van LinkedIn je als er je structureel tijd in steekt door te zorgen dat steeds meer mensen je berichten te lezen krijgen. Je bereik wordt daardoor dus steeds groter.

‘Social media’ betekent geven en nemen

Omdat LinkedIn een sociaal platform is, draait het om geven en nemen. Als je alleen komt halen zal het je weinig opleveren omdat zowel je connecties als het algoritme van LinkedIn je nou eenmaal leuker vinden als er enige wederkerigheid in het proces is.

Let’s get to work!

Je weet nu waarom je aan de slag wilt met LinkedIn om je toekomstige baan of klant(en) binnen te slepen. Maar wat doet je dan? En hoe maak je de grootst mogelijke impact in zo min mogelijk tijd?

Hierna leg ik elk onderdeel wat uitgebreider uit.

Maandag: Breid je netwerk uit

Verstuur 2 connectieverzoeken naar mensen die van waarde kunnen zijn in je netwerk.

Ik raad je aan om altijd een persoonlijk connectieverzoek te sturen, tenzij je de ander goed kent omdat het bijvoorbeeld op dit moment een directe collega van je is. Is dit niet het geval? Pas dan het tekstje in je uitnodiging aan. Vertel waarvan je diegene kent en/of waarom je deze persoon graag toevoegt aan je netwerk.

Waarschijnlijk kun je nu meteen wat connectieverzoeken sturen. Wat voorbeelden van ‘laag hangend fruit’ waarmee je vrij makkelijk kunt connecten op LinkedIn:

  • (oud-)collega’s
  • (oud-)studiegenoten
  • Externen waarmee je hebt samengewerkt
  • Leveranciers
  • Familieleden
  • Buren
  • Vrienden
  • Klanten

Dinsdag: Vraag een aanbeveling

Vraag iemand waarmee je recent hebt samengewerkt om een aanbeveling te schrijven in de daarvoor bestemde sectie onderaan je profiel.

Een aanbeveling versterkt je ‘merk’ op LinkedIn omdat het geloofwaardiger is als iemand anders je aanbeveelt dan wanneer je dat zelf doet. Zie het als reviews in webshops, veel goede reviews helpen je om sneller tot een aankoop om te gaan.

Dit hoef je niet per se wekelijks te doen, maak er wel een gewoonte van om eens per maand een aantal aanbevelingen te vragen en je verzoeken na een week op te volgen.

Ben je helemaal ‘bij’ qua aanbevelingen? Pas dan de actie van een andere dag een keertje extra toe op dinsdag.

Woensdag: Reageer op anderen

LinkedIn draait om interactie tussen de leden, dus: Plaats een inhoudelijke reactie bij 2 posts van mensen uit je netwerk.

Scroll door je feed en lees wat anderen posten. Vragen ze om een reactie, schrijven ze iets waar je een professionele mening over hebt of wil je ze gewoon aanmoedigen? Reageer dan op dat bericht.

Reageren op posts van anderen heeft meerdere voordelen:

  • Wanneer je structureel en oprecht op anderen reageert, zullen zij ook sneller reageren op jouw posts.
  • Je vergroot je ‘expertstatus’, oftewel door sterke inhoudelijke reacties te plaatsen laat je zien dat je kennis (en liefst ook een mening) hebt over dat onderwerp.
  • Niet alleen je eigen connecties zien je reactie, ook de connecties van degene die het bericht plaatst zien het. Je brengt jezelf zo onder de aandacht van meer mensen. (tip: mensen zien in eerste instantie alleen je kopregel, zorg dus dat die goed in elkaar zit!)

Donderdag: Plaats een bericht

Goede kans dat je dit – net als de meeste mensen die ik help met hun zichtbaarheid op LinkedIn – de spannendste stap vindt. Ik snap het en ik kan je beloven dat het makkelijker wordt als je dit structureel gaat doen.

Dus post minimaal eens per week iets, liefst vaker. In dit geval durf ik te zeggen dat kwantiteit boven kwaliteit gaat – en dat de kwaliteit vanzelf toeneemt als de kwantiteit toeneemt. 😉

Posten op LinkedIn gaat om het delen van waarde, en waarde kan verschillende vormen hebben: Wil je bijvoorbeeld kennis delen, anderen aan het denken zetten, enthousiasmeren of een emotie opwekken?

Begin eens met het delen van een link naar een artikel of blog van iemand anders. Een bericht dat te maken heeft met je vakgebied of waarmee je een bruggetje kunt maken naar je werk. Schrijf erbij waarom je het er (niet) mee eens bent.

Nog mooier is het als je zelf een kort bericht schrijft met een tip, ervaring of vraag, maar online artikelen delen is een goed begin!

Vrijdag: Update je profiel

Geef 1 sectie van je profiel een update. Klopt je kopregel nog? Heb je onlangs een training gevolgd die je kunt toevoegen? Is het tijd voor een nieuwe, recentere profielfoto? Wil je een post of link in de sectie ‘uitgelicht’ zetten?

Door elke week een paar minuten te besteden aan je LinkedIn-profiel houd je je profiel up-to-date en voorkom je dat je er uren mee aan de slag moet tegen de tijd dat je op zoek gaat naar ander werk.

Ken je mijn LinkedIn-werkboek trouwens al? Met dit digitale boek heb je een blijvend naslagwerk dat je helpt om te worden gevonden door recruiters, klanten en/of werkgevers.

Wil jij…

Dat recruiters jou benaderen met banen zodat je geen sollicitaties hoeft uit te sturen? Of wil je vast werken aan je ‘personal brand’ en online netwerk omdat je van plan bent voor jezelf te beginnen?

Neem contact met me op, dan bespreken we hoe ik je daarbij kan helpen!

Meer sollicitatietips

Schrijf je nu in voor mijn nieuwsbrief en ontvang inspiratie, tips en mijn nieuwste podcastafleveringen in je mailbox!