Blog

De waarde van LinkedIn aanbevelingen

Als je aan het solliciteren bent – en liefst nog voordat je daarmee begint – is het slim om aanbevelingen te hebben op je LinkedIn-profiel. LinkedIn aanbevelingen van je (oud-)collega’s, klanten en anderen waarmee je hebt samengewerkt geven een betrouwbaar beeld van jou als professional.

De kans is dan ook groot dat een recruiter, HR-medewerker of hiring managers die jouw profiel bezoekt even naar je aanbevelingen kijkt.

Hoe krijg je nou LinkedIn aanbevelingen waar je écht iets aan hebt? Ik leg het je uit!

Jouw Wending loopbaancoach Wendy van Wijngaarden Utrecht

Wie vraag je om een aanbeveling?

Allereerst kies je wie je om een aanbeveling wilt vragen:

Stap 1: Schrijf minimaal 5 (oud-)collega’s, studiegenoten, klanten etc. op waarmee je in de afgelopen 2 jaar hebt samengewerkt.

Stap 2: Bel ze op of stuur een bericht en vraag of ze een aanbeveling willen schrijven op je profiel. Het voordeel van open kaart spelen wanneer je aan het solliciteren bent is dat de schrijver dingen kan benoemen die relevant zijn voor de baan die je zoekt.

Vraag vervolgens om een gerichte aanbeveling:

  • “Kun je in je aanbeveling iets schrijven over onze samenwerking voor project A en de resultaten die we toen hebben behaald?”
  • “Kun je wat schrijven over mijn sterke punten als communicatiemedewerker, bijvoorbeeld wat je weleens zei over mijn foutloze teksten?
  • “Wil je in je aanbeveling vertellen hoe je mij hebt ervaren als meewerkend leidinggevende?”

Hoewel het misschien gek lijkt om zo’n specifieke aanbeveling te vragen, maak je het juist makkelijker voor degene die je om een aanbeveling vraagt. Die persoon hoeft namelijk niet helemaal zelf te bedenken wat te schrijven, jij geeft alvast wat richting.

Wil je nog een stap verder gaan? Dan kun je ook aanbieden om de aanbeveling zelf te schrijven zodat de ander die tekst alleen maar naar smaak hoeft aan te passen.

Deze fout kost je je geloofwaardigheid!

Met deze aanpak kun je hele krachtige en authentieke LinkedIn aanbevelingen verzamelen op je profiel, maar het kan je ook je geloofwaardigheid kosten! Veel mensen werken namelijk met het voor-wat-hoort-wat-principe, oftewel: Als ik een aanbeveling voor jou schrijf, wil jij er dan ook één voor mij schrijven?

Aangezien zowel de door jou ontvangen als gegeven aanbevelingen te lezen zijn op je profiel is de kans groot dat een recruiter je trucje doorheeft en daarmee geen waarde meer hecht aan de aanbevelingen op je profiel. Voorkom dus dat jij en je klant of collega kort na elkaar aanbevelingen aan elkaar geven.

Waarom je regelmatig om LinkedIn aanbevelingen moet vragen

Wacht nog héél even voordat je begint met het verzamelen van al die LinkedIn aanbevelingen… Ik weet namelijk meteen wat er aan de hand is als iemand meerdere aanbevelingen heeft ontvangen in een hele korte periode: Die persoon is aan het solliciteren.

Wil je voorkomen dat je leidinggevende dezelfde conclusie trekt dan kun je beter niet teveel aanbevelingen tegelijk verzamelen op je profiel.

Beter vraag je regelmatig iemand uit je netwerk om een aanbeveling, bijvoorbeeld eens per kwartaal. Zo staan er altijd recente LinkedIn aanbevelingen op je profiel zonder dat het gaat opvallen.

Hulp met je LinkedIn-profiel

Wil jij een nieuwe baan scoren met je LinkedIn-profiel? Bekijk dan mijn LinkedIn-werkboek vol tips & tricks of mail me om jouw persoonlijke online LinkedIn-sessie (€ 199,-) te plannen. En hebben wij weleens samengewerkt? Vraag me dan gerust om een aanbeveling op LinkedIn. 😉

Meer sollicitatietips

Schrijf je nu in voor mijn nieuwsbrief en ontvang inspiratie, tips en mijn nieuwste podcastafleveringen in je mailbox!