Blog

Checklist: zo zorg je dat recruiters je vinden op LinkedIn

Misschien herken je dit: Je staat voorzichtig open voor een andere baan, maar hebt niet zo’n behoefte om vacatures te zoeken en een originele sollicitatiebrief te schrijven. Liever wil je dat recruiters je makkelijker kunnen vinden zodat je je kunt oriënteren op je volgende stap zonder dat je zelf achter die vacatures aan hoeft.

Dus vink je op je LinkedIn-profiel aan dat je ‘open to work’ bent. Zo, laat ze maar komen! In dit artikel geef ik je een checklist om te zorgen dat recruiters je vinden op LinkedIn.

Een nieuwe baan zonder solliciteren

Maar waar blijven die berichten van recruiters nou? Het aantal openstaande vacatures in Nederland is flink gestegen na een dip in 2020, de arbeidsmarkt is hartstikke krap, dus je zou verwachten dat ook voor jou de banen voor het oprapen liggen?

Wees gerust, er is een goede kans dat dat ook zo is. Maar om een nieuwe baan te vinden zonder solliciteren geldt één belangrijke vereiste: recruiters moeten je kunnen vinden.

LinkedIn is where the magic happens

LinkedIn is verreweg het meest gebruikte platform door recruiters, that’s where the magic happens.

Je kent waarschijnlijk wel de ‘open to work’-optie op LinkedIn, maar er zijn meer manieren waarop je kans om te worden gevonden door recruiters flink toeneemt. Daarom heb ik een checklist gemaakt voor een LinkedIn-profiel waardoor recruiters naar jóu toe komen met hun banen.

De LinkedIn-checklist:

Check je profielfoto:

Is het een recente foto waar je herkenbaar en representatief (lees: zonder zonnebril/ kind/ drank) op staat? Is de foto zo uitgesneden dat je hoofd en een deel van je schouders zichtbaar zijn? Voor meer tips over je profielfoto, lees dit artikel.

Check je achtergrondfoto:

Heb je de standaard LinkedIn-afbeelding vervangen door een foto die iets zegt over je vakgebied, jou als persoon, of je bedrijf?

Check je headline:

Begrijpt iemand die jou nog niet kent op basis van je headline wat voor werk je doet en wat jij mogelijk voor hem/haar kunt betekenen?

Als je vooral ervaring hebt in een bepaalde sector of een veelgevraagd specialisme hebt, is dat dan terug te vinden in je headline?

Check je info:

Begint je info-sectie met een pakkende zin die uitnodigt om verder te lezen? Vertel je in deze sectie over je professionele achtergrond en je waarde voor een potentiële klant, werkgever, collega of andere relatie?

En, als je je daar comfortabel bij voelt: Staat er ook iets in over wie jij bent als mens, buiten werktijd?

Check je werkervaring:

Leg je bij elke werkgever uit wat voor bedrijf het is en wat je belangrijkste werkzaamheden, verantwoordelijkheden en successen waren? Benoem je hierin de skills en werkervaring die je in de toekomst wilt blijven inzetten in een baan zodat je daarop wordt gevonden door recruiters?

Check je aanbevelingen:

Staan er actuele aanbevelingen van (oud-)collega’s, klanten of andere relaties in je profiel? Lees hier hoe je waardevolle aanbevelingen verzamelt op je profiel. 

Check je vaardigheden:

Heb je de vaardigheden aangevinkt die je in je toekomstige baan kunt inzetten? Wist je dat recruiters kunnen filteren op de vaardigheden in je profiel?

Check je taalgebruik:

Staat er geen overload aan vakjargon in je profiel zodat ook iemand die niet in jouw vakgebied werkt begrijpt wat je werk inhoudt?

Wil je…

Een ultiem LinkedIn-profiel zodat die geweldige nieuwe baan je binnen no time in de schoot geworpen wordt? Dan is mijn LinkedIn e-book een snelle en effectieve oplossing voor je!

Liever maatwerk advies over hoe jij met LinkedIn sneller die droombaan vindt? Stuur me een bericht om de mogelijkheden te bespreken.

Schrijf je nu in voor mijn nieuwsbrief voor inspiratie, updates, tips en mijn nieuwste podcastafleveringen in je mailbox!