Selecteer een pagina

Blog

Wat gebeurt er als je bedrijf verdubbelt?

En dan ook nog eens terwijl we zo veel mogelijk moeten thuiswerken? Dat (en veel meer!) besprak ik met Tonny en Martijn van internetmarketingbedrijf IMU.

Ik ontmoette ze in hun prachtige nieuwe kantoor dat is verbouwd en ingericht tot de perfecte werkplek. Het zegt veel over het soort werkgever dat ze willen zijn: mensgericht, ambitieus en een beetje eigenwijs. ?

In deze editie van ‘Terug naar de werkvloer’ ga ik dieper in op de verdubbeling van hun team, de uitdagingen die zo’n snelle groei geeft en hoe Tonny en Martijn hier als eigenaren mee omgaan.

jouw wending loopbaancoach Wendy van Wijngaarden Utrecht

Over ‘Terug naar de werkvloer’

In de podcastserie ‘Terug naar de werkvloer’ praat ik met inspirerende bedrijven over hoe zij na een lange periode van thuiswerken teruggaan naar kantoor en over andere thema’s rondom werkgeluk.

Welke uitdagingen komen ze tegen? Hoe bouwen ze aan een gelukkige werkcultuur? En welke lessen nemen ze mee uit de afgelopen periode?

Omdat ik de podcastgesprekken zó gaaf en waardevol vind heb ik besloten om per gesprek wat van mijn persoonlijke highlights te delen in een blog.

Wil je het hele verhaal horen? (wat ik je absoluut aanraad!) Abonneer je dan op de Jouw Wending podcast in Spotify of een andere podcastapp, of luister de meest recente afleveringen op mijn website.

Met ‘Terug naar de werkvloer’ wil ik je inspireren om de ultieme werkomgeving voor je medewerkers te creëren. Want dat leidt niet alleen tot blije medewerkers, maar ook tot een bloeiend bedrijf.

Verdubbeling van 17 naar 34 medewerkers

Aan het begin van de pandemie had de IMU 17 medewerkers, nu zijn het er 34. Zoveel nieuwe medewerkers aannemen in een jaar tijd was sowieso nieuw voor ze. Om dat dan ook nog eens te doen in een periode waarin veel collega’s thuiswerken zorgde voor een extra uitdaging!

Kantoor bleef open

Goed om te weten: Het kantoor van de IMU is de afgelopen maanden nooit gesloten geweest. Medewerkers konden een plek reserveren als ze op kantoor wilden werken. Het team kon altijd al vanuit huis werken, dus de stap naar grotendeels online werken ging soepel.

Hybride sollicitatieproces en onboarding

Het sollicitatieproces werd een hybride proces: Eerst online gesprekken, het laatste gesprek met de kandidaat werd op kantoor gevoerd.

Dit is een aanpak die ik van veel werkgevers hoor. Mijn ervaring is dat de meeste kandidaten het ook fijn vinden om een aantal collega’s in het echt te ontmoeten en de sfeer op het kantoor te voelen voordat ze hun handtekening zetten onder een arbeidsovereenkomst.

Ze hadden hun processen zo ingericht dat de onboarding en het inwerken van nieuwe collega’s moeiteloos online kon plaatsvinden, in de praktijk is het een hybride proces. De nieuwe collega en de begeleider bepalen samen wanneer ze waar werken.

Oude garde en nieuwe garde

Tonny en Martijn merkten wel een uitdaging op door de snelle groei en het feit dat er nooit met het hele team tegelijk op kantoor gewerkt werd. Er leken af en toe twee groepen te ontstaan: De oude garde, en de nieuwe garde.

De oude garde was voor de lockdowns vrijwel fulltime op kantoor en heeft samen veel teambuildingactiviteiten gedaan. De nieuwe garde daarentegen had veel collega’s nog nooit in het echt ontmoet en kon alleen online activiteiten bijwonen.

Thuiswerken is niet bevorderlijk voor cultuur en verbinding

De afgelopen periode hebben Tonny en Martijn ervaren dat zijzelf niet gelukkig worden van zoveel thuiswerken en dat het ook niet goed is voor de cultuur binnen de IMU.

Ook medewerkers vertelden in hun maandelijkse check-in gesprekken dat ze hun collega’s en de gezelligheid op kantoor misten.

Toch merken ze dat de standaard voor de meeste medewerkers nog steeds is dat ze thuiswerken. Veel mensen komen alleen naar kantoor als daar een belangrijke reden voor is.

Challenge: fulltime terug naar kantoor

De belangrijkste doelstelling van de IMU voor de komende tijd is dan ook om actief te werken aan hun cultuur en de onderlinge verbinding. Één manier waarop ze dat gaan doen is met een challenge waarbij het hele team 6 weken lang zo veel mogelijk vanaf kantoor werkt.

Na die periode maken ze de balans op en kan iedereen weer zijn eigen werklocatie bepalen. De insteek is wel dat door deze challenge de standaard weer wordt dat medewerkers op kantoor werken en dat ze thuiswerken als daar een goede reden voor is.

In mijn netwerk hoorde ik daar best wat kritische reacties op, want met zo’n challenge ga je er als werkgever vanuit dat dit voor al je medewerkers de beste oplossing is. Ik ben benieuwd hoe Tonny, Martijn en hun team hier eind oktober op terugkijken!

Wat je nog meer hoort in deze aflevering van ‘Terug naar de werkvloer’

Met Tonny en Martijn had ik het daarnaast o.a. over:

  • Het prachtige kantoor in Utrecht dat Tonny en Martijn hebben laten verbouwen tot de ideale werkplek
  • De ‘groeigesprekken’ die maandelijks worden gevoerd met alle teamleden
  • Hoe de IMU de afgelopen jaren heeft geïnvesteerd in persoonlijke ontwikkeling van het team en in hun sterke cultuur

Deze twee ondernemers hebben een stevige mening over onderwerpen als cultuur en werkgeluk. Dat maakte ons gesprek verfrissend en ook een beetje prikkelend! Luister dus vooral de hele podcast om je nog verder te laten inspireren.

Meepraten in ‘Terug naar de werkvloer’?

Wil jij vanuit jouw bedrijf of vakgebied bijdragen aan deze podcastserie? Vul mijn contactformulier in of mail naar wendy@jouwwending.nl.

Schrijf je nu in voor mijn nieuwsbrief en ontvang inspiratie, updates, tips en mijn nieuwste podcastafleveringen in je mailbox!