Selecteer een pagina

Blog

Hoe beschrijf je je werkervaring in je cv?

Wanneer je solliciteert naar een nieuwe baan is je cv vaak het eerste (en soms ook het enige) waar een recruiter of werkgever naar kijkt. Een goede profielfoto helpt, maar je wilt vooral dat je kennis en vaardigheden direct positief opvallen. Hoe beschrijf je je werkervaring in je cv op zo’n manier dat het voor werkgevers een no-brainer is dat jij een geschikte kandidaat bent voor hun vacature?

Ik benoem in dit artikel twee valkuilen waar jij misschien ook in bent gestapt en geef drie tips om je werkervaring beter uit de verf te laten komen in je cv en LinkedIn-profiel.

blauwe jurk thuiswerken blond

Valkuil 1: te uitgebreide werkervaring

Veel mensen vinden het lastig om te bepalen wat ze moeten noemen in hun cv, dus noemen ze alles maar. Het resultaat is een onoverzichtelijke brij van werkzaamheden waar een manager of recruiter zichzelf vervolgens doorheen moet worstelen.

Ik ben jaren recruiter geweest en ik kan je vertellen dat de eerste selectie vaak gebeurt door een cv vluchtig te scannen. Welke termen in het cv komen overeen met de vacature? Des te meer tekst zo’n recruiter moet doorspitten, des te groter de kans dat ze net even dat stukje tekst mist waarin jij haarfijn onderbouwt waarom je de perfecte kandidaat bent.

Valkuil 2: te beknopte werkervaring

Wat ik ook vaak zie is juist een te korte beschrijving van de werkzaamheden, of zelfs alleen maar een functietitel. En een functietitel zegt zo soms weinig!

Ik gebruikte pas bij een coachee het voorbeeld van een office manager. Office managers zijn er in ontzettend veel bedrijven en overal betekent die functie iets anders. Soms is de office manager ook manager van een groep secretaresses, andere keren is de office manager degene die de post/lunch/koffie/telefoon doet. Alleen een functietitel of één zin met een paar werkzaamheden dekt dan echt de lading niet.

Pas jij je cv per vacature aan?

Het is dus belangrijk om de juiste balans te vinden als het gaat om het beschrijven van je werkervaring. En als je je kans om te worden uitgenodigd nog groter wilt maken maak je een supersterk basis-cv dat je vervolgens per vacature aanpast.  

Dus hoe beschrijf je je werkervaring in je cv dan wel?

Maar hoe weet je nou wat je in je cv en LinkedIn-profiel moet zetten en wat niet? Ik geef je een paar tips om dat voor jezelf te bepalen.

Tip 1: Begin bij het soort werk dat je zoekt

Welke vaardigheden heb je nodig om dat werk te doen? Wat staat er in de eisenlijst van deze vacature? En waar ben jij goed in wat ook waardevol is voor het werk dat je wilt doen?

Wil je een andere richting inslaan in je carrière? Dan is deze stap extra belangrijk. Om een voorbeeld te geven neem ik de office manager weer even.

Stel, je bent office manager en wilt de switch maken naar communicatiemedewerker. Voor de functie van communicatiemedewerker is het niet relevant dat jij de kantoorvoorraad bijhoudt en verjaardagscadeautjes uitkiest en bestelt. De talenten en vaardigheden die je nodig hebt om die taken te verrichten, zoals overzicht houden, creativiteit, mensenkennis en organiseren zijn wél relevant.

Bonustip: maak je cv in Canva

Het draait natuurlijk vooral om de inhoud van je cv, maar een frisse en overzichtelijke lay-out helpt ook! In de gratis vormgevingstool Canva staan allerlei kant-en-klare formats die je zelf kunt aanpassen en opslaan als pdf.

Tip 2: Geef de recruiter wat hij zoekt

Benadruk de taken, verantwoordelijkheden, projecten en resultaten die je toekomstige werkgever zou willen lezen. Let erop dat je daarbij woorden gebruikt die ook in de vacature staan.

Sommige bedrijven hebben een recruitmentsysteem dat de eerste selectie maakt op basis van deze woorden, daarnaast zal de recruiter ook naar die woorden zoeken. Je benadruk bepaalde informatie door het uitgebreider te beschrijven en minder relevante informatie weg te laten of heel kort te beschrijven.

Tip 3: Bijbanen en stages wel of niet noemen?

Ben je net afgestudeerd en op zoek naar je eerste baan? Noem dan ook bijbanen en stages als werkervaring. Ben je al jaren aan het werk? Dan kun je die vroege werkervaring bijvoorbeeld samenvatten als ‘diverse bijbanen en stages tijdens studie’. En je baan van 15 jaar geleden die niets te maken heeft met het werk dat je nu wilt doen kun je prima samenvatten in één zin.

Wil je hulp met je cv en LinkedIn-profiel?

Kom je er niet uit in je eentje en wil je hands-on met mij aan de slag om je LinkedIn-profiel en/of cv te verbeteren? Plan dan een online inspiratiegesprek in. In een videocall van 1,5 uur help ik je een sterk basis-cv te maken dat je vervolgens per vacature kunt bijschaven. Mail voor meer informatie naar wendy@jouwwending.nl!

Lees meer sollicitatietips

Schrijf je nu in voor mijn nieuwsbrief en ontvang inspiratie, tips en mijn nieuwste podcastafleveringen in je mailbox!