Selecteer een pagina

Blog

Hoe ziet jouw werkweek eruit?

Doe jij in een gemiddelde week vooral werkzaamheden waar je goed in bent en energie van krijgt? In welke taken wil je verder groeien? Wat kost je juist energie en waar ben je ronduit slecht in?

Hoe is de balans?

Weet je het eigenlijk niet precies? Dit model helpt je beter inschatten of je de (voor jou) juiste dingen doet in je werk.

Hieronder leg ik je uit hoe je hem gebruikt en geef ik je tips om de balans in je takenpakket te verbeteren.

–> Volg jij me al op Instagram voor dagelijkse tips en inzichten over werkplezier en solliciteren?

 

Doe ik de juiste dingen in mijn werk? Matrix

Je gebruikt het model als volgt:

R

Stap 1: Maak een lijst van al je werkzaamheden. Schrijf alles op wat je te binnen schiet, bekijk ook eens je functieprofiel en je agenda van de afgelopen weken voor een zo volledig mogelijk beeld.

R

Stap 2: Plaats al die werkzaamheden in het kwadrant. Welke werkzaamheden geven je energie en welke niet? In welke werkzaamheden ben je goed en welke (nog) niet?

R

Stap 3: Nu de matrix gevuld is kijk je in welk deel de meeste werkzaamheden staan. Idealiter breng je de meeste werktijd rechtsboven door natuurlijk!

Hoe is de balans?

Waarschijnlijk heb je ook een aantal werkzaamheden linksboven en rechtsonder in het kwadrant staan. Dat is prima en hoort erbij.

Waak er wel voor dat de balans klopt voor jou. Op langere termijn word je namelijk niet gelukkig van veel werk waarin je wel goed bent maar waar je geen energie van krijgt.

Ook als je veel taken hebt waar je energie van krijgt, maar niet goed in bent haal je niet het maximale uit jezelf en ben je misschien ook niet de meest productieve kracht voor je werkgever.

Bovendien kan té veel uitdaging en steeds maar op je tenen lopen er op lange termijn voor zorgen dat je minder plezier krijgt in die werkzaamheden en zelfs opbrandt.

Welke stappen kun je nu zetten?

Hoe nu verder? Deze inzichten gaan je (helaas) alleen verder helpen als je in actie komt. ?

Je kunt met je manager of collega’s praten over een herverdeling van werkzaamheden zodat jij minder energielekken in je werk hebt en vooral het werk doet waar je goed in bent.

Dat is niet alleen belangrijk voor je werkplezier, ook je werkgever heeft er op langere termijn meer baat bij. Als jij gelukkig bent en je talenten optimaal benut ben je namelijk productiever en is de kans dat je bijvoorbeeld overspannen raakt kleiner.

Dit overzicht kan je ook richting geven voor je volgende ontwikkelgesprek met je manager. Wat zou je meer willen doen en in welke werkzaamheden kom jij minder goed tot je recht?

Bedenk ook eens wat jij verder nodig hebt in je werk om je gelukkig en succesvol te voelen. Deze oefening helpt je daarbij! 

Wil je hier hulp bij?

Als loopbaancoach is het mijn missie dat jij plezier hebt in je werk doordat je de juiste dingen doet in een functie en bedrijf dat bij je past.

Kijk eens naar mijn loopbaantraject of mail me om een losse coachsessie te plannen.

Meer lezen over werkplezier:

Schrijf je nu in voor mijn nieuwsbrief en ontvang inspiratie, tips en mijn nieuwste podcastafleveringen in je mailbox!